Tips voor HSP's in een tijd van pandemie

Inclusief een geleide meditatie voor HSP's



Nog maar acht weken geleden leek alles in orde te zijn, was iedereen zich aan het voorbereiden op een nieuwe lente en wachtten we op nieuwe kansen en ervaringen na een lange winter.

Nooit heb ik vermoed dat die nieuwe ervaring een wereldwijde pandemie zou zijn.

Ons prachtige land zit op slot, net als inmiddels bijna alle landen in de wereld. We werken thuis, de scholen zijn dicht, we houden sociale afstand, wassen onze handen regelmatig en niesen en hoesten decent in onze elleboog.


Ik merkte dat ik als hoogsensitief persoon een van de eersten in mijn omgeving was die zich openlijk zorgen maakte over het Covid-19 virus dat vanaf eind januari vanuit Wuhan de wereld binnenstroomde. Aanvankelijk werd ik niet door iedereen heel serieus genomen, maar ik stopte begin maart met mijn voorbereidingen voor een nieuw trainingsseizoen en stelde me in op een periode van vertraging.


HSP's zijn zich eerder bewust van gevaar, hun gevoelige zenuwstelsel is er op ingericht.

Dat maakt een periode zoals nu misschien extra ingewikkeld voor jou.

Je inkomen kan stoppen, je kunt je gammel en nerveus voelen en bang zijn dat je ook ziek wordt. Je zit steeds thuis en voelt je beperkt, je maakt je misschien zorgen om familie en gezinsleden. Vooral voor HSP's die prikkels en uitdagingen nodig hebben om zich goed te voelen kan dit een ingewikkelde tijd zijn. Maar ook je vermogen om empatisch te reageren op sociale gebeurtenissen is groot en kan voor ongemak zorgen.


Voor mij in ieder geval wel, want ik merk dat mijn hoofd overuren draait en mijn stresshersenen zonder moeite precies doen wat mijn gedachten willen. Er valt veel te overdenken, diepgaand ook en het nieuws volgen kan zeer stresserend zijn. Toch wil ik op de hoogte blijven. Ik heb immers informatie nodig om te weten wat ik wel en niet kan doen. Niet meeleven is voor mij onmogelijk als HSP.

Graag geef ik je wat tips:

  • Neem het nieuws op een bepaald moment van de dag tot je, niet aldoor. Lees bijvoorbeeld het nieuwsoverzicht op je digitale krant en laat het daar bij. Lees vooral een kwaliteitskrant. :-) En volg de berichten van de overheid.

  • Hou de juiste afstand op facebook. Op dit moment rouleren allerlei theorieën die complotten veronderstellen, van overheden die burgers willen beknotten. Ook video's van sommige '(spirituele) leiders' kunnen veel onwaarheden bevatten. Probeer dit 'aan te voelen'. Daar ben jij immers goed in.

  • Leid jezelf af. Pak een hobby op of start er een, werk in je tuin of op je balkon, schilder nu eindelijk eens je kozijnen, lees vooral leuke boeken, kijk vooral leuke films. Enfin, je weet zelf waarschijnlijk ook wel iets.

  • Bel regelmatig met vrienden en familie, je zult je beter voelen na afloop en zij ook.

  • Doe regelmatig de Energy Switch. Zo hou je je eigen kleur en energie op orde.

  • Zorg voor frisse lucht, ga naar buiten en neem de afstand in acht. Vul je aura actief met vrije energie! Adem regelmatig goed in en uit. Zet thuis regelmatig de deuren tegen elkaar open. Slaap met een open raam.

  • Gebruik je intuïtie. Gebruik je intuïtie. Gebruik je intuïtie. (Ik lijk Sheldon wel...) Probeer steeds aan te voelen wat voor jou het beste is. Je zenuwstelsel is gevoeliger dan dat van veel anderen en zie dit vooral als een voordeel! Jouw lichaam en hoofd zijn ingesteld op het ervaren van de wereld om je heen en ze geven je precies de juiste en nodige informatie. Je intuïtie is een prima raadgever.

We weten het allemaal: angst een slechte raadgever.

Angst zorgt ervoor dat je je intuïtie niet meer kunt gebruiken. Angst is een primaire reactie van je stresshersenen en zorgt er voor dat je lichaam verkrampt, en dat je jezelf vastzet. Intuïtie werkt alleen goed als alles mag stromen bij jou. En wanneer je ontspannen kunt zijn.


Ik nam een geleide visualisatie op voor hoogsensitieve personen om angst om te buigen en hen te helpen zich te ontspannen. Dit zal positieve invloed hebben op je fysieke en geestelijke welzijn. Het zal je slaap positief beïnvloeden. Je onbewuste zal je helpen omdat het na deze visualisatie is gevoed met een positieve intentie en met positieve woorden.

De woorden en intentie in deze visualisatie zullen er voor zorgen dat je onbewuste geest makkelijker positieve gedachten en gevoelens zal prijsgeven.

Ik deed in mijn praktijk voor hypnotherapie deze visualisatie zeer vaak met HSP's die zich bang voelden, paniekerig raakten of nachtmerries hadden en slecht konden slapen. Bijna allen hadden een succeservaring.


Klik op onderstaande link om te luisteren.


https://soundcloud.com/sylvia-van-zoeren/geleide-visualisatie-tegen-angst-en-piekeren/s-QKFP6uveYgE


Ik wens je veel moed en wijsheid!

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now